NUFFNANG

Tuesday, February 28, 2012

MAKE OVER PART 1~meh kite bersoping di Ikea

assalamualaikum..

3 minggu sebelum agak bizi betol..dari awal masuk bulan februari aritu boleh kata tetiap ari aku dok ngusha website Ikea..
perghhh, memang menghadapi tekanan jugak tengok barang2 kat Ikea tu..
kalau ikutkan semua pun nak..


tapi aku kena sesuaikan perabot yang nak dibeli dengan keadaan umah yang tak berapa nak besar ni dengan kadar kewangan yang juge ala kadar..
untuk menentukan barang dengan bajet yang ada, aku perlu membuat survey dulu..dan korang bayangkan lah betapa bersemangat waja nye aku nak mendeco dan memperabihkan duit kat ikea tu..aku siap mintak tolong adik aku pegi membuat tinjauan..agaknya malas adik nak pikir dan cari barang yang aku nak tu, dia suruh aku cakap dengan staff Ikea tu sendiri ..muahahahhahah...pueh ati ahkak dik..
lepas dah survey dan buat list, aku amik katil double & single yang sama paten untuk bilik tidur aku dan bilik tidur anak dara sayang ku seorang itu...yang paling penting sekali adalah paling murah harganya..eheheh..

FJELLSE Bed frame   Solid wood, a hardwearing natural material.

yang ni jer aku pilih dan beli untuk bilik aku..


FJELLSE Bed frame   Solid wood, a hardwearing natural material.
yang ni pulak untuk si dara tersayang..


simple je lah kan..boleh la tu sebab umah aku ni pun kecik..jadi barang pun tak boleh yang gedabak-gedabak sangat..

selain katil, aku rembat almari, pastu stand clothes..



ANEBODA Wardrobe   Adjustable, self-closing hinges make the wardrobe both good-looking and practical.

haaa, yang ni almari anak dara pot pet..sebelum ni pakai almari kain jer..dapat almari camni bukan main happy..berkali2 tanya sape punya...hadoiii...



untuk bilik sendiri aku beli yang cam kat bawah ni..bukan nak letak baju pun..tapi buat letak alat-alat perhiasan diri dan mende-mende sulit..kuikuikuikui..


ANEBODA Chest of 3 drawers   Smooth running drawers with pull-out stop.



oleh kerana aku ni agak malas sedikit bab-bab melipat kain ni..jadi en suami aku telah memberi cadangan supaya kitaorang beli stand clothes tu bebanyak sikit..senang, gantung-gantung je baju katanye..
sebab dah tentu2 bilik kecik kat umah aku ni, aku dah buatkan bilik khas untuk segala jenis pakaian aku dan encik suami..ehheheheh...
mengikut harga kat laman sesawang Ikea,harga yang dorang latak kat situ RM 29..jadi aku ingat beli 3 jelah..tapi alangkah terkejutnya beta bile tengok harga yang dorang letak kat situ hanya RM16.90 sahaje..
dengan pantasnya aku tambah lagi 2 menjadi ianya 5...kahakhakahakhak...



MULIG Clothes rack   Suitable for both indoor and outdoor use. Plastic feet; protect the floor against scratching.

simple juga tapi lebih kukuh dari yang aku beli di pasar raya TUT...harga dah la mahal sikit dari yang ni, pastu gantung baju tak seberapa dah senget...huh...memang menyesal tahap gaban..


opsss...tengah dok usha2 aritu sekali Ikea ada buat 'LIMITED TIME DEAL' katanye..

TROFAST Frame   A sufficient number of guide rails are included for you to be able to combine as many boxes/shelves as you like.

mende alah yang kat atas ni 99hengget..kalau tak regenya 139 camtu la kot...tanpa segan silu aku suruh encik suami angkat letak atas troli..ni untuk letak mainan2 si anak dara aku tu..untuk box2 yang nak letak dalam tu harga takde la mahal..dalam RM 10-19 camtu..



selain dari mende2 kat atas ni ada ler 'ter'amik 2-3 barang yang tak termasuk dalam list..biasalah tu kan..ditambah pulak encik suami aku ni pun minat nak membeli barang2 untuk rumah ni..kire cantek sangat la tu kan..so takde lah boring aku nak memilih dan membeli barang umah..




ok, nanti kite sambung lagi make over part-part lain pulak,..











^_^