NUFFNANG

Saturday, May 28, 2011

penyakit dah sampai




dengan keadaan cuaca skang ni, bebaru ni aku sekeluarga diserang penyakit..
orang pertama yang mendapat penyakit tu adalah anakanda aku..cik pp merah..
lepas je mandi, nampak hingus meleleh-leleh kuar dari idong...
aramak....

malam pp merah baru dapat selsema tu semalaman aku ngan encek somi bergilir tunggu...
mana tak nye, pp merah macam susah nak tido dengan idong yang tersumbat..
2 hari lepas tu pulak, dah aku ngan encek somi pulak mendapat..

lepas aku sroooot....encek somi pulak srrooottt...
lepas sorang bersin,  sorang lagi bersin..

satu malam tu pp merah nampak cam tak lena tido..
kejap..kejap bangun menangis..
terbatok...batok...
sampai pagi cenggitu...aku ngan encek somi jangan cerita lah risau nye..
pagi tu aku tengok pp merah bernafas laju....
sumpah, memang aku cuak giler...
aku kejutkan encek somi, mandi, bersiap untuk bawak pp merah ke klinik..

arghhhh, ari ahad...klinik yang selalu kitaorang g tutup..
yang ada klinik mahal tapi servis...choyyyy..
tapi nak tak nak bawak jugak ler..
tapi cam aku kata tadi, mahal tapi yang hado...
boleh ke doktor tu tak pasti samada nafas yang berbunyi tu kahak atau anak aku asma...
watdefak...
dan doktor tu suruh kitaorang bawak pp merah ke hospital..

sekali lagi di hospital timbul kekeliruan...
HA hospital cakap asma , dan doktor hospital cakap fever virus..
kalau korang camne bile tersepit ngan persoalan camni???
bagi aku yang pernah ada sejarah hitam tentang sakit anak ni, dah tentu lah aku kecewa ngan jawapan yang dorang2 yang pakar ni bagi...
disebabkan dorang pun cam tak pasti asma atau tidak, anak aku kena ler pakai mende alah cam topeng tu..
tak apekemende namanya tah..
menangis nangis lah anakanda aku bile dipakai alat tu..

tapi aku rasa anak aku bukan asma, cuma kahak banyak sangat dan itu yang menyebabkan nafas dia berbunyi kuat..

skang pp merah masih belom baik dari selsema, tapi nampak lebih sihat...
aku dan encek somi pun camtu lah jugak...




nota kecik : korang-korang skang ni kalau kuar berjaga-jaga...banyak kan minum air suam..
~dari aku yang tak berapa nak pakar